De oostkust: van Cairns naar Agnes Water - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Michelle Vrolijk - WaarBenJij.nu De oostkust: van Cairns naar Agnes Water - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Michelle Vrolijk - WaarBenJij.nu

De oostkust: van Cairns naar Agnes Water

Blijf op de hoogte en volg Michelle

13 Mei 2014 | Australië, Agnes Water

Zondag 4 mei: Op naar Cairns

Vandaag zijn we naar Cairns gevlogen, prima vlucht. Toen we uit het vliegtuig kwamen moesten we wel even wennen aan de temperatuur. Het wennen was niet erg lastig, gezien het een aangename 27 graden was . Cairns zelf vond ik niet echt leuk; het draait veel om uiterlijk vertoon en dronken worden.

Maandag 5 mei: Campervan & Cape Tribulation

Vandaag hebben we de campervan gehuurd bij ‘Spaceship’ en hebben we onze eerste 140 km gereden. Vanuit Cairns zijn we naar Cape Tribulation en Daintree Forest gegaan. We hebben een wandeling gemaakt en maakte kennis met een enorme spin. Sofie was erg geschrokken, maar de vrouw van de rondleiding zei dat ze niet bang hoefde te zijn van de ‘grote lelijke spinnen’, maar dat het de kleine spinnen zijn die erg gevaarlijk zijn. ’s Nachts hebben we op een camping geslapen in Cape Tribulation, de eigenaar was toevallig ook een Nederlander. Het was best spannend om de eerste nacht in de campervan te slapen, vooral omdat er veel beesten (zoals de enorme spinnen) in dit natuurgebied zijn. De achterklep van de campervan kan opengezet worden en er kan een soort tent op bevestigd worden. Dit durfden we de eerste nacht niet vanwege de beestjes, waardoor het erg benauwd was om te slapen.

Dinsdag 6 mei: terug naar Cairns

’s Ochtends hebben we een wandeling langs het strand gemaakt bij de camping. De receptioniste gaf een route aan die we konden lopen, we moesten wel uitkijken voor krokodillen die bij de bosjes en het riviertje zaten. Later zijn we teruggereden naar Cairns. Onderweg zijn we gestopt een boottocht te maken. We zagen enkele krokodillen, een fel groene kikker en een fel blauw klein vogeltje. Super mooi om te zien!

Woensdag 7 mei: Great Barrier Reef

We kregen een introductieduik en gingen snorkelen op het Great Barrier Reef. Dit was echt een fantastische ervaring. Het is alsof ‘vliegt’ tussen koraal en vissen. Je hoort niets, alleen dat je in- en uitademt. De kleuren zijn feller onderwater wanneer de zon schijnt, dan wanneer het bewolkt is, het verschil merkte je goed. Er ging een fotograaf mee, hij heeft hele mooie foto’s gemaakt met een clownvis (Nemo) en een andere grote vis die als een soort huisdier naar je toe kwam. Je kon deze vis ook ‘aaien’, wat heel glad aanvoelde.

Donderdag 8 mei: On the road – op naar Airlie Beach

Deze dag hebben we voornamelijk in de auto doorgebracht. Door de vele wegwerkzaamheden hebben we er 9 uur over gedaan om in Airlie Beach te komen. Doordat er te weinig mensen waren voor onze trip, werd de boottocht geannuleerd. Van Babette had ik gehoord dat de ‘Boomerang’ een leuke boot was om mee te zeilen, deze hebben we dan ook geboekt. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij een restaurantje aan het water; ‘Frutti di Mare’ met een goed glas droge witte wijn!

Vrijdag 9 mei: Zeilen met de Boomerang

Om 14:00 uur vertrokken we met de Boomerang. Aan boord waren 16 deelnemers en 3 personen van de bemanning (Thom de kapitein, Jack de knecht en Bubbles van de kookstaf). De meeste mensen aan boord kwamen uit Engeland, een aantal mensen uit Duitsland een stel uit Frankrijk en één Zweeds meisje.
Onderweg zijn we een keer gestopt om te gaan snorkelen. Het koraal was meer gevarieerd dan bij Cairns, maar er waren minder visjes te zien.

Zaterdag 10 mei: Boomerang dag 2

Vandaag zijn we naar Whitehaven Beach gevaren; een prachtig eiland waar het witste zand ter wereld te vinden is. Dit is tot nu toe echt het mooiste wat ik deze reis gezien heb, een soort Bounty eiland, met kraakhelder water. Het zand is zo wit door een hoog percentage siliciumdioxide (98%). Het zand wordt hierdoor niet warm door de zon. Doordat het zand zo fijn is, moet je erg voorzichtig zijn met elektronische apparatuur (gsm, camera, etc.), maar het kan ook nuttig zijn; zilveren en gouden sieraden kun je ermee poetsen, je lichaam kun je ermee scrubben en je kunt er zelfs je tanden mee poetsen. Je mag het zand helaas niet meenemen naar huis, hier staat een boete op van $50.000,-
Na het bezoek aan deze mooie plek, mochten we weer duiken. Helaas lukte het dit keer niet om mijn oren onder water te ‘poppen’. Mijn rechteroor deed veel pijn, waardoor ik al binnen 5 minuten moest stoppen.

Zondag 11 mei: Boomerang dag 3

Helaas was dit al weer de laatste dag op de Boomerang. We werden weer op tijd gewekt en mochten om 7:30 uur al gaan snorkelen. Op deze plek waren veel schildpadden te vinden. Ik vond het te fris om zo vroeg het water in te gaan, maar Sofie ging wel een heeft een schildpad gezien! Na de boottocht hebben we onze was gedaan en zijn we ’s avonds met de overige deelnemers gaan eten ben ‘Down Under’.

Maandag 12 mei: Gladstone

Omdat we aankomende vrijdag in Rainbow Beach moeten zijn voor een trip naar Fraser Island, moeten we richting het zuiden. We besloten weer om dit niet direct te rijden (950 km), maar reden eerst naar Gladstone. Een Duitse jongen die we aan boord van de Boomerang hadden leren kennen, hebben we een lift gegeven naar Gladstone. We hebben hem onderweg langs de ‘highway’ afgezet zodat hij verder kon liften, we hebben hem toch zo’n 680 km verder geholpen.

Dinsdag 13-5: Agnes Water

Sofie voelde zichzelf niet zo lekker, daarom heb ik het stuk naar Agnes Water gereden in de ochtend. Het was niet ver (150 km). Daar aangekomen hebben we het rustig aangedaan, na al die lange autoritten vonden we het toch prettig om even uit te rusten op het strand. Het was deels bewolkt, maar de zon hebben we ook nog een aantal keer gezien.