Mijn eerste week in Australië - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Michelle Vrolijk - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Australië - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Michelle Vrolijk - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Australië

Door: Michelle Vrolijk

Blijf op de hoogte en volg Michelle

03 Mei 2014 | Australië, Alice Springs

Zaterdag 26 april: Een jetlag? Vergeet het maar!

Om 6 uur ‘s ochtends kwam ik aan op het vliegveld van Sydney. De tweede vlucht (van Seoul naar Sydney) was wat minder prettig verlopen dan de eerste (van Amsterdam naar Seoul). Er was veel turbulentie en ik heb eigenlijk niet geslapen.

Nadat mijn tas (eindelijk) gevonden had en door de douane was, heb ik een uurtje op Sofie gewacht, die om 8 uur zou landen. Het was fijn om haar weer te zien na een maand!

We zijn naar het hostel gegaan. Ik was erg moe, maar heb goed naar jullie adviezen geluisterd: ga meteen mee in het ritme van de dag. Nou, dit is gelukt! Onze backpacks hebben we bij YHA Glebe (hostel) gebracht en zijn toen naar familie gegaan. Zij hebben ons meegenomen naar de ‘Botanische Tuin’, het ‘Opera House’ en de ‘Harbour Bridge’. We hebben veel foto’s gemaakt en werden wakker gehouden door de kinderen. Het was Koningsdag, maar ik was te moe om nog iets te doen. Om 20:00 uur lag ik in bed, de volgende dag werd ik om 8:00 uur wakker. Mooi het klokje rond, zonder ook maar één keer wakker te worden.

Zondag 27 april: Darling Harbour & The Rocks – wandeling voor 3

We hebben een simkaart gekocht met een Australisch nummer. In Nederland is wifi vaak gratis, hier in Australië niet. Je moet bijna overal betalen en het is toch wel fijn om wat internet te hebben.

We hebben met Hein afgesproken bij Circular Quiay en zijn een lange wandeling gaan maken langs The Rocks (het oudste gedeelte van Sydney) en de Darling Harbour. Daarna zijn Sofie en ik naar de Aziatische markt gegaan. Dat was een spektakel om te zien. Overal schreeuwden Aziatische mannen en vrouwen (en soms ook backpackers) “One box, one dollar!!!”. We hebben wat groenten en fruit gekocht, waarvan we later die avond een maaltijd gemaakt hebben.

Maandag 28 april: Manly

We hebben afgesproken bij Manly met Hein en zijn nieuwe maat Tomas. Na twee potjes poolen hebben we een lange wandeling gemaakt langs de kust (door bossen en over rotsen). Onderweg kwamen we nog een eng beest tegen, een ‘Bandicoot’, een bedreigd buideldier lijkend op een kruising tussen een rat, een konijn en een muis. We durfden niet langs het beest. Uiteindelijk ging Tomas als eerst. Plotseling sprong het beest omhoog en vloog bij Tomas in zijn been. Gelukkig was er niks aan de hand, maar we stonden wel te gillen als 4 kleine kinderen. We zijn snel voorbij het beest gerend en terug naar de boot gelopen.

Na deze wandeling zijn Sofie en ik terug naar onze familie gegaan. De volgende morgen werd ik om 5:30 uur in paniek wakker gemaakt door Sofie. Haar wekker was niet afgegaan, terwijl we om 5:15 uur naar het vliegveld gebracht zouden worden. Het was een race tegen de klok, maar we hebben gelukkig onze vlucht naar Alice Springs gehaald.
In Alice Springs hebben we een 3-daagse tour gedaan.

Woensdag 30 april: Dag één ‘The Rock Tour’ – Kings Canyon

We zijn naar ‘Kings Canyon’ gegaan. Een prachtig gebergte ten zuidwesten van Alice Springs. Hier hebben we een tocht ban 6 km in 3 uur gewandeld. Er zijn sporen te vinden van de tijd dat dit deel van Australië nog ‘zee’ was, door afdrukken van schelpen. Tussen de rotsen is ‘The garden of Eden’ te vinden. Als het regent, stroomt het water steeds naar dit punt waardoor het hier mooi groen is.

Na de wandeling reden we verder naar ‘Curtin Springs’ waar we hout verzamelden voor het kampvuur van die avond. We sliepen in de buitenlucht en konden ons warm houden bij dit kampvuur. Daarnaast moest ook het eten gekookt worden op het kampvuur.

Eenmaal aangekomen bij de plek waar we gingen overnachten, kregen we uitleg over een ‘swag’. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is een soort slaapzaak van tentdoek waar je je slaapzak inlegt. De gidsen zeiden dat je een gleuf moest maken om je swag en daar zout in moest strooien om ongedierte als slangen en spinnen op afstand te houden. Later bleek dit een grap te zijn die alle gidsen blijkbaar maken: ‘mensen die het deden, werden niet aangevallen, maar aan de andere kant; mensen die het niet gebruikten ook niet”.

Slapen onder de sterren was super mooi. Je ziet de sterren erg helder, voelt je deel van het universum maar ook erg klein. Ik moet wel zeggen dat het erg koud was in de swag. Waarschijnlijk een graad of 6.

Donderdag 1 mei: Dag 2 The Rock Tour – Kata Tjuta & Uluru sunset

We reden naar Kata Tjuta, een prachtig gebergte op 50 km van Uluru. Dit was zo mooi dat het bijna magisch was. Het was alsof we in een vallei liepen van Juressic Park. Heel mooi en vredig. We kregen uitleg over verschillende planten en dieren.

Het is mooi om te zien dat er nog zoveel gebruikt kan worden uit de natuur en dat de Aboriginals zichzelf zo goed konden onderhouden. Toch heeft de moderne maatschappij ook invloed gehad op deze mensen. Het viel me de dag hiervoor al op dat de meest Aboriginals erg smalle, slanke benen hebben, maar een dikke buik en fors bovenlichaam. De gids vertelde dat dit komt door de suikerinname van tegenwoordig. Het lichaam van de Aboriginals is hier niet aangewend en is niet geëvolueerd de laatste 100 jaar. We kregen een plant te zien die gebruikt werd wanneer Aboriginals wat duf zijn. Het werd als een soort ‘drugs’ gebruikt en maakte hen wat sneller en alerter doordat er veel suikers in zaten. Tegenwoordig zijn er honderd planten nodig qua suiker voor een koekje. Deze plant werd soms ook gebruikt om dieren te ‘drogeren’. De dieren werden trager en waren makkelijker te vangen. Dit kon niet te vaak gebruikt worden, omdat de dieren er anders gewend aan konden raken.

Hierna zijn we naar Uluru gegaan en hebben een deel van de berg gezien. We kregen uitleg over de muurschilderingen en rituelen die plaatsvonden. Er zijn 4 delen; 2 voor mannen, 2 voor vrouwen. Sommige delen van de berg zijn zogenaamde ‘sensitve sides’ waar je geen foto’s mag maken. De reden hiervoor: als een Aboriginal man een afbeelding ziet van het vrouwelijke gedeelte van de berg (bv. op facebook) ziet, moet hij dit aan zijn meerdere vertellen en wordt hij gestraft. Er wordt dan een pees in zijn been doorgesneden en er wordt een speer door de knie gestoken, zodat iedereen kan zien wat hij ‘gedaan’ heeft.

Daarna zijn we naar de ‘camping’ gegaan waar we die nacht zouden slapen. We sliepen weer in onze swag, onder de sterrenhemel. Dit keer hadden we echter wel sanitaire voorzieningen en konden we onze telefoons opladen.

Deze nacht hebben we beter geslapen doordat het minder koud was en we erg moe waren. We werden weer vroeg gewekt zodat we de zonsopkomst bij Uluru konden bekijken.

Vrijdag 2 mei: Dag 3 The Rock Tour – Uluru sunrise

Na een redelijk goede nacht slaap, zijn we vroeg opgestaan en kregen we ontbijt bij hetzelfde viewpoint als gisteren. Ik heb wederom om de paar minuten een foto gemaakt om de verschillende kleuren van Uluru weer vast te leggen. Daarna hebben we een wandeling van 9 km in 2 uur afgelegd om de berg heen.

Het beklimmen van de berg is niet zonder gevaren. Ooit heeft een reiziger er een ‘loophekje’ geplaatst. Het is erg laag en niet erg handig om te gebruiken. Officieel zijn er ongeveer 36 mensen op de berg overleden, nog zo’n 200 zijn overleden ‘buiten’ de hekken van Uluru. De oorzaak is vaak vallen, maar ook uitdroging komt voor. Betreden is compleet op eigen risico en wordt niet vergoed door de verzekering. Om het nationale park te betreden, moet een ticket gekocht worden. Op de berg zit een sensor die het aantal beklimmers telt. Wanneer het aantal beklimmers daalt tot 20%, wordt het verboden. Momenteel beklimt 22% de berg nog. Ook wanneer het dodenaantal stijgt tot ongeveer 40 zal het betreden ook verboden worden. Het is zonde om te zien dat er zich nu een witte streep gevormd heeft op de plek waar de klimmers gelopen hebben. Waarschijnlijk zal dit niet meer weggaan.

Zaterdag 3 mei: planning voor de oostkust

We zijn terug gevlogen van Alice Springs naar Sydney en hebben onze trip langs de oostkust uitgestippeld bij Travelbugs; een reisbureau voor backpackers. Zij kunnen kortingen voor je regelen.

Onze planning ziet er als volgt uit: van 5 mei tot 26 mei huren we een busje waar we tevens in kunnen overnachten. In de tussentijd hebben we een dagtrip naar the Great Barrier Reef. We zullen dan gaan duiken en snorkelen. Daarnaast hebben we een 3-daagse zeiltrip geboekt waarbij we mee mogen zeilen en waarbij we ook aan boord zullen slapen. Verder hebben we een trip geboekt op Fraiser Island. We zullen dan het eiland verkennen met een jeep en op het strand slapen in tenten. Tot slot staat er een skydive voor ons op de planning. We hebben verder nog tijd om zelf stranden, natuurparken en steden te bezoeken.

• 03 Mei 2014 - 15:46

Ingrid:

Hey Michelle, leuk om te lezen en dingen erin te herkennen. Die rare beesten zijn ook erg herkenbaar ;) tip voor de dagtocht naar het GBR, neem van tevoren een reistabletje. Op onze boot waren erg veel mensen zeeziek geworden. We hadden toen volgens de gidsen een 'redelijk' onstuimige zee. Zonde als je tripje daardoor verpest wordt. Veel plezier de komende tijd!

• 03 Mei 2014 - 16:13

Loes:

Leuk verhaal mies! Geniet ervan want voor je het weet is het al weer 27 mei. Ik ben benieuwd naar de foto's!

• 04 Mei 2014 - 11:44

Linda Sweere:

Hoi Michelle en Sofie,

Leuk om de avonturen te lezen en foto's te bekijken.
    Nog een hele fijne tijd daar !

• 05 Mei 2014 - 09:01

Stephanie:

Mies,

Wat super leuk om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt!!! Nog heel veel plezier, ik ben heel benieuwd naar al je foto's en Great Barrier Reef!

xx

• 08 Mei 2014 - 00:53

Adrienne:

Hallo Michelle,

Met spanning jullie belevenissen gelezen. Herkenbaar was Sydney voor ons, de oneindigheid van dit continent en de rode aarde. We hebben genoten van de foto's, die we erg mooi vinden. Heerlijk om zo midden in de natuur te zijn. Heel benieuwd ook naar het Fraiser eiland.

Nog heel veel plezier aan de andere kant! Groetjes aan Sofie.

xx

• 13 Mei 2014 - 10:45

Nikki:

Sjimjelle! Vet cooool, heerlijk genieten daar vd mooie natuur en alle indrukken! Zie het moment dat jullie gilden en niet langs dat dier durfden helemaal voor me :-D De foto's zijn erg mooi. Heel veel plezier nog! Liefs, Nikki xxx